ОСВІТНЬО-УПРАВЛІНСЬКІ ДІАЛОГИ “ОДЕСА – КИЇВ”
Департамент освіти та науки Одеської міської ради інформує
25 червня 2025 року на базі ОДЕСЬКОГО ЛІЦЕЮ № 81 ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ проведено зустріч членів Асоціації керівників шкіл України «Профільна освіта: діалог директорів Одеси та Києва про релевантність без гриму».
Учасники зустрічі: представники органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування Одеської міської ради, керівники закладів загальної середньої освіти м. Києва та м. Одеси – члени Асоціації керівників шкіл України.
Привітали учасників голова Одеської міської ради Геннадій Труханов, голови Департаменту освіти та науки Одеської міської ради Олена Буйневич та Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради Олена Фіданян, директори закладів освіти Києва та Одеси, освітяни, батьки й учні.
Захід проведено у рамках освітньо-управлінських діалогів “Одеса – Київ” у вигляді панельних дискусій:
“Профільна школа: ідея на папері чи система, що працює?”
“Профілізація як шкільна мода. Кому це вигідно?”
Ключовою темою зустрічі стало впровадження профільної освіти, яка нині викликає значне занепокоєння у громадах. Наприклад, у багатьох населених пунктах Одещини — зокрема в сільських територіях — функціонуватимуть лише гімназії, а ліцеї будуть відсутні. Це означає, що частина учнів буде змушена щоденно подолати десятки кілометрів до найближчого навчального закладу. У час війни — це не лише незручність, а й підвищений ризик для безпеки.
До того ж на законодавчому рівні досі не врегульовані фінансові домовленості між сусідніми громадами, що створює бар’єри для забезпечення якісного освітнього процесу.
Серйозне занепокоєння також викликає вимога щодо мінімальної кількості учнів і паралелей у 10–12 класах. У разі її впровадження сільські школи можуть просто припинити існування — а це загрожує доступності освіти, посилює нерівність і фактично «вбиває» можливість здобути повну середню освіту за місцем проживання.
Окремими темами дискусії стали законопроєкти про безпекові заходи у школах та чинна система оцінювання якості освіти.
Учасники наголосили також на важливості збереження зв’язків з українськими дітьми, які були змушені виїхати за кордон, — бо мова не лише про знання, а й про емоційну ідентичність і відчуття належності до України.
На завершення зустрічі пройшли «гарячі дебатні тези»:
- Усі школи мають стати профільними?;
- “Чи потрібна профільна школа, якщо всі вчаться в університеті все одно з нуля?”.
Зустріч пройшла в доброзичливій дружній атмосфері: спілкування, потужність, свіжі ідеї, обмін досвідом, компоненти інтерактиву, сучасні інструменти, новації, позитивні емоції та незабутні спогади. Саме такі зустрічі дають безцінний досвід в освітянській галузі та перспективи розвитку освіти.