2024/2025 навчальний рік (І семестр)

7 клас. Історія України (І семестр)

                    Українська література

 

 

Вересень – грудень 

Усього – 32 уроки

Урок 1. Художній твір як явище мистецтва. Функції мистецтва. Текстуально вивчені в 6 класі та самостійно прочитані учнями художні твори.
ТЛ: літературний твір, автор, читач; роди та жанри літератури, тема, ідея мотив, конфлікт і композиція художнього твору (повторення та поглиблення)
Урок 2. Народнопісенна лірика. Народні соціально-побутові пісні, їх різновиди (огляд). Народні козацькі пісні «Ой на горі та й женці жнуть», «Ой у лузі та ще й при березі…», «Та вже років двісті…» (1-2 пісні за вибором учителя/учительки). Відображення в народних піснях життя й побуту козаків, їхньої героїчної вдачі. Поєднання громадянських і родинних мотивів у народних козацьких піснях. Емоційна наснаженість, художня образність фольклорних творів.
ТЛ: народнопісенна лірика, соціально-побутові пісні та їх види, художній паралелізм, постійний епітет
Урок 3. Народні чумацькі пісні «Ой ішов чумак з Дону», «Ой ішов чумак з «Ой горе тій чайці» (1 пісня за вибором учителя/учительки). Походження та самобутність пісень, зв’язок із українською історією. Драматизм у зображенні ситуацій мандрівного способу життя чумаків. Глибинний зміст символічного образу чайки-України
Урок 4. Народні рекрутські, солдатські (жовнірські) пісні «В суботу пізненько», «Ой хмариться, туманиться..», «Чорна рілля заорана» (1 пісня за вибором учителя/учительки). Відображення соціальних явищ життя в Україні в різні історичні періоди. Поетичні узагальнення в пісенній ліриці, її образний світ
Урок 5. Патріотичні пісні літературного походження  (за вибором учителя/учительки). Відображення в піснях героїчної боротьби українських січових стрільців. Богдан Лепкий «Журавлі». Автобіографічна основа пісні. Її жанрові особливості. Поетичний символ долі українських емігрантів. Популярність пісні серед січових стрільців.
АБО
Степан Чарнецький «Ой у лузі червона калина…». Історія створення пісні – славня січових стрільців, її народнопісенна основа. Символічність образу калини, патріотичний пафос пісні. Національна українська пісенна традиція в піснях літературного походження. Нова хвиля популярності пісні в ХХІ ст.
ТЛ:  пісні літературного походження (авторські пісні)
Урок 6. Пісенні твори про боротьбу УПА за незалежність України (за вибором учителя/учительки).
Олесь Бабій «Зродились ми великої години…». Славень ОУН-УПА, його патріотичний пафос. Актуальність пісні в часи збройної боротьби українців за свою незалежність.
АБО
Микола Матола «Мій друже Ковалю…». Історія створення пісні. Змалювання звитяги вояків УПА. Розкриття їхньої тяжкої боротьби в діалозі двох повстанців.
ТЛ: пафос 
Урок 7. Сучасні патріотичні пісні (1 –2 пісні за вибором учителя/учительки). Святослав Вакарчук «Квіти мінних зон», «Місто Марії». Громадська діяльність та пісенна творчість патріотичного спрямування фронтмена гурту «Океан Ельзи». «Квіти мінних зон». Звитяжні будні українських воїнів -захисників у творі. Уславлення в пісні їхньої мужності й героїзму у протистоянні з ворогом. «Місто Марії». Пісенний образ воїнів-азовців – мужніх захисників України. Зображення стійкості героїв у протистоянні з російськими загарбниками.
Петро Солодуха «Біля тополі». Присвята пісні воїнам, загиблим за долю України. Оспівування їхнього героїзму, любові до рідного краю. Національні символи у творі.
ТЛ: віршовий ритм (повторення та поглиблення)
Урок 8. Олег Псюк, Іван Клименко «Стефанія». Узагальнений образ матері у пісні. Набуття піснею нових сенсів. Світова слава пісні – переможниці конкурсу «Євробачення».
Напам’ять: одна поезія за вибором учителя або учня з розділу «ПІСЕННА ЛІРИКА»
Урок 9. УВЧ № 1 (поезія). Виразне читання напам’ять вивченої пісні (1 на вибір)
Урок 10. Діагностувальна робота № 1 (комбіновані завдання) за темою «Пісенна лірика»
Урок 11. Тарас Шевченко «Розрита могила». Подорож поета Україною 1843 р. Осмислення трагічних для Батьківщини наслідків знецінення історичної пам’яті про її героїчне минуле. Метафоричний образ незнищенності українського народу
Урок 12. Іван Франко «Захар Беркут» (скорочено). Багатогранність і тематична розмаїтість прозової творчості І. Франка. Історична основа повісті «Захар Беркут».
ТЛ: епос як рід літератури (повторення та поглиблення), героїко-романтична історична повість
Урок 13. Іван Франко «Захар Беркут». Основні сюжетні лінії повісті. Композиція твору
Урок 14. Іван Франко «Захар Беркут». Ідейний зміст твору, його втілення в художніх образах
Урок 15. Іван Франко «Захар Беркут». Групування персонажів. Особливості мови
Урок 16. Андрій Чайковський «За сестрою» (скорочено).  Коротка довідка про письменника. Тема козацтва історичній прозі А. Чайковського. Історія козацької родини в повісті «За сестрою»
Урок 17. Андрій Чайковський «За сестрою». Пригоди головного героя як основа композиції повісті
Урок 18. УВЧ № 2 (проза). Контроль читання вголос. Виразне читання (ланцюжком, вибіркове) уривків з повісті Андрія Чайковського «За сестрою»
Урок 19. Андрій Чайковський «За сестрою». Характеристика персонажів повісті. Проблема морального вибору особистості у творі.
ТЛ: прийоми змалювання художнього образу в епічному творі
Урок 20. РМ № 1 (письмово). Контроль письма.  Написання есею на тему «Хто вони – лицарі сучасності?»
Урок 21. УПЧ № 1. Надія Гуменюк «Білий вовк на чорному шляху». (Або Андріан Кащенко «З Дніпра на Дунай», Ярослав Яріш «Самійло»). Контроль аудіювання уривка тексту
Урок 22. Діагностувальна робота № 2 (комбіновані завдання) за темою «Історичне минуле України»
Урок 23. Патріотичні почуття ліричного героя як основа поезії В. Симоненка. Звернення до наступних поколінь українців. Засоби творення художнього образу в ліричному творі.
ТЛ: жанри лірики, патріотична лірика; художні засоби мови (повторення та поглиблення)
Урок 24. УПЧ № 2. Ірина Небеленчук «Україно моя!»
Урок 25. Сучасна українська поезія про війну (за вибором учителя). Павло Вишебаба «Доньці». Мотив поезії, художня майстерність у вираженні почуттів і переживань ліричного героя. ANATOLIY АNATOLIY «Солдати не говорять про війну». Образ ліричного героя у вірші. Використання кольорів для вираження настрою й почуттів ліричного героя.
ТЛ: стопа, двоскладові віршові розміри: ямб, хорей (повторення та поглиблення), строфа, катрен і дистих
Урок 26. Сучасна українська поезія про війну (за вибором учителя). Мотиви поезії, образи, художня майстерність у вираженні почуттів і переживань. Напам’ять: одна поезія за вибором учителя або учня з розділу «МИ – УКРАЇНЦІ!»
Урок 27. РМ № 2 (усно).  Контроль говоріння. Дискусія на теми: «Сучасні українці – творці свободи», «Війна за право бути собою: пошук паралелей», «Перемога добра та людських цінностей: досвід ХХ століття». (Або усний твір «Внутрішнє щастя – усвідомлення повноти життя крізь призму випробувань»)
Урок 28. Діагностувальна робота № 3 (комбіновані завдання) за темою «Ми – українці!»
Урок 29.  ЛРК № 1.  Художні твори літератури рідного краю (за вибором учителя/учительки та учнів/учениць).  Ознайомлення з творами  письменників/письменниць рідного краю, тематично спорідненими із вивченими художніми текстами в І семестрі
Урок 30. Із сучасної української літератури.  Художні твори сучасної української літератури (за вибором учителя та учнів)
Урок 31. Текстуально вивчені та самостійно прочитані учнями художні твори. Узагальнення та систематизація вивченого в І семестрі.
ТЛ: повторення вивчених у І семестрі понять теорії літератури
Урок 32. Текстуально вивчені та самостійно прочитані учнями художні твори. Узагальнення та систематизація вивченого в І семестрі.
ТЛ: повторення вивчених у І семестрі понять теорії літератури