І семестр

                    Українська література

 

 

Вересень – грудень 

Усього – 30 уроків

Урок 1. Вступний інструктаж із техніки безпеки. Ознайомлення з критеріями оцінювання. Художній твір в історико-культурному контексті доби. Літературно-мистецькі епохи, основні напрями, течії та стилі в українській культурі (огляд).
Урок 2. Культура й віра прадавніх українців. Основні риси дохристиянських вірувань наших предків. Іван Білик «Дарунки скіфів». Творчість письменника, історичне підґрунтя твору.
Урок 3. Картини життя і побуту персів і скіфів, їхні взаємини. Мудрість і поміркованість скіфів у протистоянні з багатотисячним військом у творі «Дарунки скіфів».
Урок 4. ВЧ. Дмитро Кремінь «А де ж те скіфське золото?». Історична тема у творчості поета. Проблема історичної пам’яті, її актуальність. Образ давньої Скіфії у вірші. Особливості авторського стилю.
Урок 5. Усний народний епос. Старини (билини). Поставання й самоствердження Руської держави. Теми та мотиви старин (билин) різних циклів, художні особливості (огляд).
Урок 6. «Старина про Іллю Муромця та Соловія». Композиція і сюжет твору. Образ київського богатиря Іллі Муромця – оборонця рідної землі, його сила і мужність.
Урок 7. Своєрідність давнього українського письменства. Періоди розвитку давньої літератури, її світоглядні, естетичні, мовні особливості. Володимир Мономах «Повчання дітям».
Урок 8. Образ Русі в сучасній українській літературі. Твори сучасних письменників про княжу добу, їх актуальність.
Урок 9. Раїса Іванченко «Ярославни». Розповідь про письменницю та її історичну прозу. Історична основа оповідання.
Урок 10. Взаємини Русі в часи князя Ярослава з європейськими державами. Значущість освіти та виховання князівен для утвердження авторитету держави. Образ Русі у творі.
Урок 11. Діагностувальна підсумкова робота №1 за розділами «Вступ», «Прадавня Україна в дзеркалі літератури», «Русь Україна, її культура та письменство».
Урок 12. Біблія – одна зі священних книг людства: історія створення, автори, побудова, жанрова структура (огляд). «Євангеліє від Матвія» (заповіді 22: 34-40; 25:31-40). Постать Ісуса Христа. Ключові заповіді християнства – основа загальнолюдської моралі.
Урок 13. «Євангеліє від Луки». Притча про блудного сина – глава 15: 11-24, морально-філософський підтекст твору.
Урок 14. Біблія й українська література. Переклади Біблії українською мовою. Б.-І. Антонич «Різдво». Різдвяні образи-символи у вірші. Художня майстерність твору.
Урок 15. Ліна Костенко «Давидові псалми. Псалом 1». Біблійні мотиви у творчості письменниці. Ідея праведного буття особистості. Протистояння добра і зла в житті людини.
Урок 16. Ігор Жук «Пісня Йосипа», «Гетсиманський сад. Відповідь сина». Коротка розповідь про письменника-барда. «Пісня Йосипа» – Образний переспів біблійної історії. Художній прийом сну головного героя.
Урок 17. РЗМ (письмово). Написання поезії на біблійну тематику.
Урок 18. Дзвінка Матіяш «Мене звати Варвара» (уривки). Коротка розповідь про письменницю. Актуальність біблійної теми у психологічній повісті «Мене звати Варвара».
Урок 19. Сюжет твору «Мене звати Варвара». Характеристика головної героїні. Постать меценатки Варвари Ханенко як утілення християнської доброчесності. Різдвяні дива у повісті.
Урок 20. Україна в добу ренесансу й бароко. Суспільно-культурне відродження: козацтво, братства. Український народний героїчний ліро-епос. Народні думи. Українське кобзарське мистецтво. «Дума про Марусю Богуславку».
Урок 21. Народні історичні пісні. Художні особливості, спорідненість із іншими видами фольклору, тематичні групи. Пісні про звитяжну боротьбу козаків із кочівниками. «Ой як крикнув же козак Сірко». Художні засоби виразності у творі. «Пісня про Морозенка».
Урок 22. Пісні про боротьбу українців із іноземними загарбниками в ХVІІ-ХVІІІ століттях. «Чи не той то хміль». Засоби художньої виразності у змалюванні образу Богдана Хмельницького.
Урок 23. Історичні пісні про визвольні змагання «Виряджала мати сина під Крути до бою». Мотив суму, оплакування загиблих героїв під Крутами. «Понад Хустом ворон кряче». Картини лицарської боротьби і загибелі повстанців.
Урок 24. Староукраїнське письменство. Барокова поезія. Релігійна та світська гілки барокової поезії. Семен Климовський «Їхав козак за Дунай». Іван Величковський «Дзиґар із напівдзиґарком».
Урок 25. Доба козацької України в сучасній літературі. Марія Морозенко «Іван Сірко – великий характерник» (скорочено). Коротка розповідь про письменницю та її історичну прозу. Історична основа повісті.
Урок 26. Дитинство легендарного кошового отамана, формування його характеру. Надзвичайні здібності героя. Характеристика другорядних персонажів. Міфологічний світ у повісті-фентезі.
Урок 27. Діагностувальна підсумкова робота №2 за розділами «Заповідь любови: Біблія й українська література», «Література козацької України».
Урок 28. Література рідного краю. Б. Сушинський «Козацькі вожді України. Історія України в образах її вождів та полководців XV—XIX століть».
Урок 29. Узагальнення та систематизація вивченого за І семестр. Текстуально вивчені та самостійно прочитані художні твори.
Урок 30. Найцікавіше з літературних новинок. Твори за вибором учнів та вчителя.