І семестр

Українська література

Вересень

Всього- 8 уроків

Урок 1. Роль і місце літератури в житті нації. Розвиток літератури. Творча індивідуальність митця.

Урок 2.  Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору. Культ романтизованих почуттів у родинно-побутових піснях «Місяць на небі, зіроньки сяють», «Цвіте терен, цвіте терен».

Урок 3. Види родинно-побутових пісень. Художньо-поетичні засоби та традиційна символіка в родинно-побутових піснях «Сонце низенько, вечір близенько», «Ой під вишнею, під черешнею».

Урок 4. Українські народні балади «Ой летіла стріла», «Ой на горі вогонь горить».  Тематичні та стильові особливості, сюжет, герої. Класифікація балад.

Урок 5. Українська середньовічна література XI-XV ст. Розвиток писемності після хрещення Руси-України (988р.). Найдавніші рукописні книги Київської Русі Остромирове Євангеліє, Ізборник Святослава.

Урок 6. Перекладна література. Біблія як святе письмо й художній текст. Легенди про Вавилонську вежу, про Мойсея.

Урок 7. Притча про блудного сина. Українські переклади Біблії (П. Куліш, І. Пулюй, І.Нечуй – Левицький, І. Огієнко, І. Хоменко).

Урок 8. Пам’ятки оригінальної літератури княжої Руси-України. Літописи як історико-художні твори. «Повість минулих літ», «Поученіє Володимира Мономаха», Києво –Печерський патерик як пам’ятка житійної літератури.

Жовтень

Всього – 6 уроків

Урок 9. «Слово о полку Ігореві» – давньоруська пам’ятка, перлина українського ліро-епосу.

Урок 10.  Образи руських князів у творі

Урок 11. Українська література  доби Ренесансу і доби Бароко

Урок 12. Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали.

Урок 13. Григорій Сковорода. “Всякому місту- звичай і права…” Біблійна основа творчості Г.Сковороди.

Урок 14.   Григорій Сковорода. «Бджола та Шершень». Учення про самопізнання і «сродну  (споріднену працю). Проповідь житейської  невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом. Повчальний характер і художні особливості «Байки Харківські»

Листопад

Всього- 8 уроків

Урок 15. Нова українська література. Основні художні напрямки. Творчість Івана Котляревського – новий етап у розвитку національного самоусвідомлення. Драматург і театральний діяч. Історія появи «Енеїди».

Урок 16.  Національний колорит, зображення життя усіх верств суспільства, алюзія на українську історію в ній. Бурлескний гумор, народна українська мова.

Урок 17. Характеристика основних образів поеми «Енеїда». Еней як ватажок троянців.

Урок 18. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» – перший твір нової української драматургії. Гумористичні засоби у творі.

Урок 19. Порівняльна характеристика дійових осіб п’єси «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки.

Урок 20. Григорій Квітка-Основ’яненко. Батько української прози, один із перших у Європі «творців людової повісті» (І. Франко). Гуманізм та християнські ідеали, етнографічне тло творів.

Урок 21. «Маруся» – перша україномовна повість нової української літератури, приклад прози із виразними рисами сентименталізму.

Урок 22. Художнє розкриття письменником традиційних народних моральних уявлень. Утілення морального й естетичного ідеалів в образі головної героїні твору. П. Куліш про Г. Квітку.

Грудень

Всього – 4 уроки

Урок 23. Урок мовленнєвого  розвитку. Уведення  власних  описів в інтер’єр, портрет, пейзаж  повісті  Г. Квітки-Основ’яненка «Маруся» (письмово).

Урок 24. Урок позакласного  читання. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Конотопська відьма».

Урок 25. Повторення та узагальнення вивченого за темою  «Нова українська література. Творчість І.Котляревського та Г.Квітки-Основ’яненка».

Урок 26.  Контрольна робота  за темою «Нова  українська  література. Творчість І.Котляревського та Г.Квітки-Основ’яненка» (тестові завдання).