Дистанційне навчання у закладах освіти міста

Проведення уроків з учнями за допомогою дистанційних технологій навчання

З 18 жовтня у більшості закладів загальної середньої освіти комунальної власності територіальної громади міста Одеси запроваджено навчання із застосуванням технологій дистанційного навчання.

Пропонуємо ознайомитись із Одеськими ліцеєм № 81, гімназією № 5, НВК № 13, СШ № 117, ЗОШ № 8,  які для дистанційної та змішаної форми навчання, забезпечення рівного доступу до безпечної та якісної шкільної освіти учнів  1-11-х класів використовують інноваційні форми, засоби та методи навчання.

Одеський ліцей № 81 використовує платформу Microsoft Office 365 (Teams) та портал “Нові знання” (NZ.UA), що надає можливість використовувати  «Електронний щоденник». Використання цих платформ дає змогу швидко та продуктивно здійснювати навчання в період карантину.

 Що таке Microsoft Teams?  

Це центр для командної роботи в Office 365 від Microsoft, який інтегрує користувачів, вміст і засоби, необхідні команді для ефективнішої роботи. Застосунок об’єднує все в спільному робочому середовищі, яке містить чат для нарад, файлообмінник та корпоративні програми.

Актуальність використання такої платформи в Одеському ліцеї № 81 спричинена не лише викликами, пов’язаними з поширенням COVID-19, а й необхідністю забезпечити якісний освітній процес та рівний доступ до знань для кожного учня. Саме з цією метою в минулому навчальному році 86 ліцеїстів мали можливість навчатися дистанційно на паралелях  5-7-х класів, а цього навчального року з 1 вересня в закладі освіти за допомогою дистанційних технологій навчання продовжено для 120 ліцеїстів на паралелях 5-8 х класів.

  

 

Одеська гімназія № 5 за допомогою дистанційних технологій для організації навчання учнів 5-11-х класів використовує навчальну платформу G-Suite від компанії Google. 

Що таке навчальна платформа G-Suite?

Це платформа фактично перенесена у віртуальну реальність структури закладу освіти: організовано класи, закріплено вчителів, проводяться уроки за шкільним розкладом, видно стан виконання завдань учнями, батьки мають можливість контролювати стан навчання своєї дитини, адміністрація – організацію освітнього процесу. Платформа дозволяє використовувати усі сервіси Google та уникати стороннього втручання. 

Активно використовують вчителі Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ LearningApps, який дуже подобається учням різного віку, який дозволяє учителям усіх навчальних предметів створювати інтерактивні вправи і використовувати їх на всіх етапах уроку: актуалізація опорних знань, повторення раніше пройденого матеріалу, закріплення навчального матеріалу.

Сучасні сервіси для онлайн-конференцій Zoom та оновлений Google Meet дозволяють демонструвати екран не лише вчителю, а й учням. Екран застосовується, наприклад, під час захисту учнівських проєктів, виконання випереджальних завдань. Учні активно працють на онлайн-уроках, використовуючи віртуальну стіну Padlet.

Оцінювання результатів знання учнів проводиться створенням тестів у Google формах на всеукраїнських платформах «На урок», «Всеосвіта», які дозволяють перевірити знання учнів у реальному часі, з обмеженою тривалістю виконання, а Каhhot та Quizizz – платформи, за допомогою яких можна проводити інтерактивні заняття та перевірку знань учнів. 

Крім загальновідомих та поширених серед освітян платформ, учителі гімназії мають у своєму арсеналі сервіси, що  дозволяють організувати освітній процес з урахуванням особливостей кожного навчального предмету. Так, вчителі фізики використовують ресурси сайту «Фізика Нова», відеододаток до підручника фізики (навчальні відео, відео лабораторних робіт, інтерактивні вправи), віртуальну фізичну лабораторію (Google диск/група «Спільнота вчителів фізики»), інтерактивний симулятор PHET та  віртуальний 3D симулятор лабораторних та практичних робіт ROQED Physics, які дозволяють учням в інтерактивному та цікавому режимі самостійно або під контролем вчителя системно вивчати різні фізичні явища, процеси та проводити досліди. 

Учителі математики для демонстрації розв’язання прикладів та задач застосовують цифрову онлайн-дошку Microsoft WhiteBoard, а вчителі біології  візуалізують навчальний матеріал, створюючи інтерактивні плакати та підручники. 

Готуючись до уроку англійської мови, учні мають можливість асинхронно виконати завдання на платформі liveworksheets, побачити одразу правильність своїх відповідей та оцінку. Після аналізу помилок можна в ігровій формі закріпити знання на одній з улюблених дітьми платформ – bamboozle.com.

 

З метою уніфікованого підходу до організації освітнього процесу згідно навчального розкладу запроваджено навчання на платформі Google Classroom в Одеській ЗОШ № 8. Така система навчання проста у використанні та потребує лише доступ до мережі Інтернет, планшет або комп’ютер. Вчителі згідно з розкладом занять додають файли (відеоуроки, теоретичні модулі, презентації), завдання для учнів (вправи, задачі, тести).

Наприкінці робочого дня класні керівники підводять підсумки: скільки уроків було опубліковано на платформі Google Classroom і скільки з них було проведено через Zoom-конференцію. Велика увага приділяється Zoom-конференціям, під час яких вчитель спілкується онлайн з учнями, проводить уроки та надає індивідуальні консультації. 

Для організації в Одеському НВК № 13 якісного навчання за допомогою дистанційних технологій були обрані для використання схвалені педагогічною радою  електронні освітні платформи, онлайн-сервіси та інструменти, а саме: для проведення онлайн-уроків (синхронного навчання) використовуються Zoom та Google Meet; для  синхронного та асинхронного навчання використовується Google Classroom, де вчителі викладають посилання на відеоуроки, які розміщені на вебсайті Департаменту освіти та науки Одеської міської ради, що надає можливість учням опрацювати матеріал у разі відсутності на онлайн-уроці з технічних або інших причин, закріпити матеріал, що вивчався під час онлайн-уроку, отримати додаткові знання.

Використовуючи електронний щоденник Simply.school вчителі відправляють учням покликання (запрошення) на урок, домашнє завдання, зауваження або оголошення для учнів та батьків, виставляють оцінки, зазначають відсутність учня на онлайн-уроці. Через Telegram-bot цього сервісу батькам надається можливість постійно контролювати освітній процес та результати навчальної діяльності своєї дитини.

 

 

 

Для проведення освітнього процесу онлайн Одеська СШ № 117 використовує платформи: Office 365, який дозволяє працювати в будь-якому режимі та захищений від несанкціонованого доступу, захищає персональні дані учнів та вчителів безкоштовно, при умові зв’язку з партнером Майкрософт на 10 000 акаунтів.

Що таке Office 365?

Це сучасна, мобільна офісна платформа, яка дозволяє ефективно та безпечно працювати з будь-якого пристрою в будь-який час. На базі хмарної інфраструктури Office 365 створено Microsoft Teams – простір для колективної роботи, заснований на 4 ключових ідеях – чат, центр взаємодії, можливості індивідуального налаштування та надійний захист. У Microsoft Teams вбудовані сервіси: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Power BI та інші.

Кожен учень з 5-го по 11-ий клас та вчителі школи мають облікові записи, класи об’єднані в групи. Адміністрація має доступ до кожного уроку у кожному класі. Електронний щоденник дозволяє батькам контролювати виконання домашніх завдань.

Вчителі активно використовують: Google-classroom, який дозволяє виконувати основні дії, потрібні для навчання, має значно меншу кількість функціоналу ніж Office 365, має обмеження по безкоштовному використанню; безкоштовний для усіх користувачів пошти gmail.com Google-disk (аналог – Dropbox), який дозволяє виконувати основні навчальні завдання, потребує спільної роботи вчителів та учнів для створення системи, а саме: учитель створює на своєму акаунті робочі папки для кожного окремого класу  та додає учнів кожного класу як користувачів.

Вчителі англійської мови продовжують використання системи підтримки аудіо- та відеоматеріалів підручників MyEnglishLab.com.

Не менш важливим є і те, що сучасні перелічені сервіси учасники освітнього процесу використовують не тільки для вивчення навчальних дисциплін. Так, крім традиційних годин спілкування, деякі класи організовують спільні перегляди фільмів, обговорення  цікавих тем та хобі, проведення віртуальних екскурсій та  зустрічей  тощо.

Дистанційне навчання в закладах загальної середньої світи комунальної власності територіальної громади міста Одеси забезпечує діджиталізацію та  безперервність освітнього  процесу, вдосконалює навички використання сучасних інформаційних технологій.

У навчанні з використанням  дистанційних технологій  найважливішими є оперативне інформування та безпосередньо сам процес навчання.

Налагодження первинної комунікації між учнями, батьками та вчителями, оперативне інформування щодо динамічних змін, оголошення від адміністрації закладу освіти найоптимальніше здійснюється засобами служби миттєвих повідомлень, соціальних мереж, використовуються вебсайти закладів освіти.

На виконання ст. 30 Закону України «Про освіту» на вебсайті Департаменту освіти та науки Одеської міської ради у розділі «Дистанційне навчання» можна знайти всю необхідну інформацію щодо організації освітнього процесу в частині дистанційного навчання.

Якщо у Вашої дитини затяжна хвороба, якщо Ваша сім’я не може вчасно повернутися з-за кордону, якщо Ви виїжджаєте у відрядження разом із  родиною – то Ваша дитина не припинить освітній процес, а навчатиметься дистанційно!

На теперішній час понад чотири мільярди людей у світі кожного дня користуються соціальними мережами і одеська вчительська спільнота не є виключенням.

У лідерах популярних соціальних мереж – Facebook та YouTube.

Чому Facebook? Одеські педагоги визначили, що цільовою аудиторією мережі є переважно батьки, учні, студенти і молодь, мета якої об’єднати якомога більшу кількість людей, надавши їм максимум можливостей комунікації між собою. У педагогічній діяльності можливості соціальної мережі Facebook дозволяє здійснювати різні форми дистанційної взаємодії та комунікації між учасниками освітнього процесу, а також використовувати найпопулярніші завдання: ефективно організувати колективну роботу розподіленого навчального класу/групи, довгострокову проєктну діяльність, залучення до участі в освітньому процесі експертів, консультантів, фахівців, тощо. 

Департаментом освіти та науки Одеської міської ради, адміністрацією шкіл після осінніх канікул будуть враховані пропозиції батьків щодо організації освітнього процесу їхніх дітей в умовах «червоної» зони карантину.

****************************************************

Корисні посилання: “Безпека дітей в Інтернеті”, Онлайн-сервіси для вчителів”

Share this post