До Дня безпечного Інтернету

За ініціативи департаменту освіти та науки Одеської міської ради проведено навчальний семінар для слухачів Школи резерву 

09 лютого 2021 року cлухачі Школи резерву керівних кадрів закладів освіти відвідали Одеську національну академію зв’язку ім. О.С. Попова, де відбувся навчальний семінар «Розвиток безпечної та розумної інфраструктури закладів середньої освіти».

Під час церемонії відкриття присутніх привітали ректор Одеської національної академії зв’язку ім. О.С. Попова (Державного університету інтелектуальних технологій і зв’язку) Петро Воробієнко  і начальниця відділу інформаційно-інноваційних технологій департаменту освіти та науки Одеської міської ради Ірина Ковальчук.

Також із доповіддю «Розумна інфраструктура навчального закладу – основа розумної освіти» виступив проректор із наукової роботи ОНАЗ ім. О.С. Попова Вадим Каптур, який розкрив актуальні питання розумної інфраструктури  та варіанти побудови системи управління «розумним» закладом освітнім.

Під час виступу Вадим Каптур звернув увагу на корисні посилання з даної теми, а саме:

Особливий інтерес слухачів викликали доповіді доцента кафедри КБ та ТЗІ ОНАЗ ім. О.С. Попова Сергія Стайкуци на тему: «Організація захищеного середовища на території закладу середньої освіти із використанням ІКТ» та декана факультету КБК і РТ ОНАЗ ім. О.С. Попова Євгена Васіліу «Захист дітей в онлайновому середовищі: нові рекомендації Міжнародного союзу електрозв’язку для  батьків та вчителів».

Слухачі школи також мали змогу взяти участь в інтерактивному онлайн опитуванні, запропонованого організаторами,  безпосередньо в аудіторії.

Семінар організовано департаментом освіти та науки Одеської міської ради спільно з Одеською національною академією зв’язку ім. О.С. Попова. 

Слухачі Школи резерву керівних кадрів закладів освіти отримали сертифікати про успішне проходження курсу з цифрової грамотності.


Зауважимо, що цифровізація освітнього процесу й робота з технологіями дистанційного навчання вже помітно вплинула на те, як відбувається освітній процес. Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти визначає, що під час дистанційного навчання освітній процес організовується з дотриманням вимог законодавства про захист персональних даних (частина 9 Положення). Основним законом із питання захисту персональних даних в нашій державі є Закон України “Про захист персональних даних”,  і саме його потрібно брати за основу для роботи з персональними даними та їхнього захисту. 

Як захистити персональні дані учасників освітнього процесу та зробити дистанційне навчання дитини безпечнішим. 

Заклад освіти має:

  • забезпечити захищену та надійну шкільну мережу, а для цього потрібно використовувати послуги офіційного інтернет-провайдера. Під час дистанційного навчання вчителі та учні використовують особисті домашні пристрої, які зазвичай не охоплюються мережевим захистом. У такому випадку вчителям та батькам учнів варто перевірити офіційність та надійність свого інтернет-провайдера, щоб оцінити можливі ризики. Якщо провайдер неофіційний — посилити захист за допомогою програмного забезпечення. Також ключове значення мають проведення для учнів навчання про безпеку в інтернеті, обговорення різних практичних випадків та діалог; 
  • використовувати програмне забезпечення для фільтрації та моніторингу безпеки пристроїв;
  • встановлювати політику в межах школи, що регулює, де і як можуть використовувати технології різні учасники освітнього процесу, а також порядок реагування на інциденти, пов’язані з безпекою дітей, зокрема, в цифровому середовищі; 
  • організовувати для учнів навчання з питань онлайнової безпеки;
  • забезпечувати достатній рівень підготовки усіх співробітників (зокрема, технічного персоналу), а також регулярне підвищення їхньої кваліфікації;
  • призначити у школі спеціального координатора і створити можливості для обліку та реєстрації інцидентів, пов’язаних з онлайновою безпекою, щоб сформувати цілісне уявлення про наявні у школі проблеми та тенденції, що вимагають уваги; 
  • вжити заходів для того, щоб адміністративно-управлінський персонал та керівники були достатньо обізнані в питаннях онлайнової безпеки у школі; 
  • взяти до уваги потенційний вплив Інтернету та онлайнових технологій на навчання та психіку учнів.

Поради для батьків:

  • Насамперед спілкуйтеся зі своїми дітьми, цікавтеся, що вони люблять переглядати в Інтернеті, спробуйте організувати спільно з ними будь-яку онлайнову діяльність. 
  • Розгляньте можливість використання контент-фільтрів, що досить часто називаються системами батьківського контролю, і безпечних пошукових систем або обмежень доступу, щоб фільтрувати контент, який діти можуть переглядати в Інтернеті.
  • У колі родини домовтеся про умови використання Інтернету й особистих пристроїв, приділяючи особливу увагу питанням конфіденційності, вікової відповідності змісту сайтів, додатків та ігор, булінгу, кількості проведеного перед екраном часу та небезпеки з боку незнайомців. 
  • Поясніть дітям, що перш ніж публікувати світлини або відео в Мережі, слід отримати згоду людей, які там зображені. Батькам також варто звертати увагу на те, якою інформацією про своїх дітей вони діляться в соціальних мережах і в Інтернеті загалом, зокрема, це стосується особистих історій про дітей або їхніх світлин. 
  • Поясніть дітям, що не можна повідомляти свої паролі доступу друзям або братам і сестрам. Звертайте їхню увагу на те, коли і де вони повідомляють свою персональну інформацію – наприклад, навчайте, що в загальнодоступному профілі краще використовувати деперсоніфіковані зображення як фотографії профілю і вказувати мінімум персональної інформації, такої як вік, школа та місце проживання.
  • Розкажіть про важливість персональної інформації. Поясніть дітям, що їм слід ділитися тільки тією інформацією, яку, на вашу і на їхню думку, дозволено побачити стороннім. Їм не слід ділитися інформацією, що дозволяє встановити їхню особистість або особистість інших. Нагадайте дітям, що в них є онлайн-репутація, за якою необхідно стежити, а після того, як контент опубліковано, його може бути складно змінити або скорегувати. 
  • Переконайтеся, що діти розуміють, що означає публікація світлин та відео в Інтернеті, в тому числі їхніх власних та їхніх друзів. Поясніть дітям, що фотографії та відео можуть розкривати безліч персональної інформації. Діти повинні розуміти ризики, пов’язані з використанням камер та опублікуванням контенту. 

Звертаємося до всіх учасників освітнього процесу — з повагою ставтеся один до одного, адже безпека як очного, так і дистанційного навчання залежить від педагогів, батьків, учнів.


Корисні посилання з теми безпечного Інтернету:https://osvita-omr.gov.ua/diialnist/napriamky-roboty/ikt/

Share this post