Школа резерву керівних кадрів продовжує свою роботу: організація інклюзивного навчання
16 березня 2023 року для слухачів Школи резерву керівних кадрів закладів освіти у форматі онлайн було проведено семінар “Про новий порядок організації інклюзивного навчання“.
Директор Одеського ліцею №71 Одеської міської ради Ірина Ткаченко під час виступу (для перегляду перейдіть за посиланням) ознайомила слухачів із поняттям “команда супроводу”, від яких чинників залежить її склад, завдання та напрями роботи, функціями членів команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, Положенням, планом роботи та графіком засідань КППС, проговорила алгоритм створення класу для дітей з ООП.
Керівник закладу наголосила, що інклюзивна школа не може обійтися без такого виду діяльності, як професійне педагогічне співробітництво. Діти з особливими потребами часто мають багато специфічних потреб, над задоволенням яких працює група фахівців різного профілю. Одній людині не під силу займатися питаннями когнітивного, моторного, соціального та комунікативного розвитку дитини. Це може зробити лише команда відповідних фахівців, які активно співпрацюють та обмінюються знаннями й інформацією. Однак, прийняття відповідальності за навчання учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі не означає працювати сам на сам. Треба бути членом команди, співпрацювати з колегами, бути порадником та партнером у батьків.
Заступник директора з навчально-виховної роботи Олеся Костів звернула увагу слухачів на розробку індивідуального плану розвитку дитини з ООП, детально роз`яснила складання індивідуальних програм розвитку на прикладах ІПР для учнів 1 класу та 7 класу.
Окрему увагу було приділено нормативно-правовій базі у сфері інклюзивної освіти, зокрема методичним рекомендаціям щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами та порадам для організації інклюзивного навчання під час війни, порядок зарахування, наявність наказів “Про організацію інклюзивного навчання в ліцеї” та “Про продовження інклюзивного навчання в ліцеї”.
Практичний психолог Світлана Бермас провела зі слухачами Школи резерву тренінгову вправу, спрямовану на розвиток толерантного ставлення до кожної людини, надала поради педагогам, які працюють в умовах інклюзивного навчання у закладах освіти. Так, необхідно
- дотримуватись особисто-орієнтованого підходу як в урочний, позаурочний час, так і в умовах карантину;
- враховувати завдання ІПР та індивідуального навчального плану;
- вивчити особливості дитини;
- з’ясувати: чи надавалася допомога у ранньому та дошкільному віці, чи здійснювалася підготовка до школи, чи немає набутого негативного досвіду у попередніх закладах та психологічної травматизації;
- стимулювати у дитини позитивні емоції;
- формувати у дитини бажання вчитися, вдосконалюватися, ставати кращим;
- підтримувати у дитини впевненість у своїх силах та демонструвати її;
- створювати ситуації успіху, не допускати порівняння з іншими дітьми, не застосовувати жодних методів покарання;
- не перекидати свої обов’язки на асистента вчителя або других членів команди супроводу;
- дотримуватись педагогічного етикету у спілкуванні з дітьми, батьками, педагогами;
- не заохочувати дітей ласощами, подарунками, обіцянками;
- заохочувати до рівноцінної дружби з однолітками;
- не відокремлювати дитину під час уроків, змагань та святкових заходів;
- не акцентувати увагу дітей, батьків, колег на присутність такої дитини у класі.
Недотримання цих правил поступово і безповоротно може сформувати відразу до освітнього закладу, що повністю знівелює саму ідею інклюзії.
Підкреслила, що психолог надає систематичну консультативну допомогу класним керівникам та вчителям-предметникам, які викладають у класах з інклюзивною формою навчання, у створенні сприятливих умов адаптації учнів з особливими освітніми потребами, психологічно-комфортного перебування в учнівських колективах; вивчає стан адаптації учнів з особливими освітніми потребами серед учнів класу; здійснює психолого-педагогічний супровід тощо.
Учитель-дефектолог Ірина Касіян надала поради вчителям, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами, адже педагоги як суб’єкти педагогічної діяльності повинні також уміти управляти розвитком, навчанням і вихованням учня, своєчасно і результативно проводити корекцію педагогічного впливу на особистість дитини, його поведінку і відношення до навчального середовища; наголосила на пріоритетних завданнях вчителя-дефектолога.
Класний керівник 4-А класу Любов Лукіна та асистент вчителя Марія Коновальчук поділись досвідом роботи щодо роботи в інклюзивному класі, зокрема стосовно диференції в освітньому процесі з дітьми з ООП, зазначили, що взаємодія є запорукою успішної корекційної роботи.
******************************************
Ознайомитись з Планом та Матеріалами роботи Школи резерву керівних кадрів закладів освіти можна у розділі “Діяльність/Кадри” за посиланням https://osvita-omr.gov.ua/shkola-rezervu-kerivnykh-kadriv-2023/